Tuesday, April 3, 2007

Sosial samvittighet

Det er ikke ofte jeg har så veldig seriøse innlegg på bloggen min. Det jeg hadde tenkt til å skrive om i dag var hvor utrolig kjipt jeg syns det var at det har begynt å snø her igjen. Men etter å ha sett film i kveld kjente jeg at noen snøfnugg er så ufattelig ubetydelig i forhold til hva som foregår ute i verden hver eneste dag. Vi,da mener jeg 99,9% av alle jeg kjenner, er så heldige at vi lever i et skjerma land som norge.

Filmen vi har sett i kveld heter "Ghosts of Rwanda". I 1993-1994 foregikk det folkemord i det landet. Vi har kanskje hørt noe om det,men personlig visste jeg ingenting om hva det handlet om. Som i mange andre områder var konflikten basert på uenighet mellom lokale grupper i landet. Tutsiene på den ene siden,Hutuene på den andre siden. FN hadde fredsbevarende styrker i landet,men de var dårlig utstyrt og mesteparten var soldater fra utviklingsland med lite trening. Ambassadører og FNs bemanninger kjente på en rolig tilstand, men før eller senere ville det eksplodere. Og det gjorde det. De belgiske FNsoldatene ble beordret ut av landet etter at 10 ble drept av ekstremist grupper i Rwanda. Amerikanske statsborgere ble fraktet ut av landet så fort som mulig,men ingen ga beskjed om å redde det rwanske folket. De hvite fikk dra,mens de svarte måtte bli igjen å møte en grusom skjebne.

Filmen hadde med intervjuer med mange høytsående amerikanske politikere. Jeg fikk følelsen at mange av de sa det samme,men på litt forskjellig måte. Det jeg hørte var at de angret på at DE ikke hatte gjort noe mer,fordi de satt med dårlig samvittighet i dag. De burde ha dårlig samvittighet!Men det er ikke det det handler om. Røde Kors regner med at over 500 000 mennesker ble drept i løpet av kort tid i Rwanda. Om 1 politiker hadde bestemt seg får å si i mot sin egen regjering som nektet å sende større styrker kunne det ha betydd store forskjeller. Men om den ene politikeren gjorde det for å føle seg bedre med seg selv høres det feil ut i mine ører. Du hjelper ikke andre for å føle deg bedre med deg selv. Å hjelpe mennesker kan gjøre deg til et bedre menneske,og det kan få deg til å føle deg bra,men du gjør ikke noe primært for å bedre din egen samvittighet.

Det samme foregår i dag i Darfur. Konflikten er i ferd med å spre seg til nabolandet Tjad. Er du som meg kan du føle deg ubetydelig liten og nyttesløs i en sammenheng som det her,men ingen kan gjøre noe uten hjelpen fra noen få. Jeg vet ikke selv hva jeg kan gjøre for at noe kan bli bedre, men vi har alle mulighet til å ta ansvar ved å gjøre oss bevisste på hva som skjer. Vi er heldige som lever i et land uten konflikt, det gir oss muligheten til å se utenfor våre grenser til steder der andre lider. Uansett hva du bestemmer deg for å gjøre mener jeg at det minste vi kan gjøre er å velge å bli mer opplyste om hva som skjer, i stede for å snu ryggen til å late som det ikke skjer. Du kan ikke redde verden, men et sted må man begynne. Gjør du noe er det hvertfall en sjanse for at du kan gjøre en forskjell. www.changemaker.no

3 comments:

Silje C said...

ett ord til deg tine: Changemaker.
Og god påske videre!Stoor klemm !

Tine Merethe Hoffsbakken said...

takk Silje,har allerede blitt medlem takket være ditt forslag!happy peach!

Alex said...

Hei!
Kjenner på at det faktisk er en dårlig unnskyldning at vi brenner for forskjellige ting. Å støtte Changemaker hvis en ikke kan eller ønker å være aktiv i Changemaker selv er i hvertfall en god løsning!
Bra innlegg Tine!!