Friday, March 30, 2007

4 ting jeg helst skulle sett at var annerledes her i usa

Hjemlengselen er stor om dagen. Den har egentlig vært ganske til stede helt siden etter jul. Men samtidig er jeg glad for at jeg har vært her 2 semestere,for på den måten har fått blitt kjent med enda flere superbra mennesker.Og det kan man aldri få nok av:) Men altså,med hjemlengsel kommer en generell negativitet til alle ting som er litt annerledes enn det vi har hjemme. Så her kommer en liste over ting jeg ikke er helt fornøyd med her..Det blir en liste på 4. Jeg syns 10 var for mye og 3 var for lite. Kunne tatt 5,men jeg gidder ikke skrive så mye!Så det så!IKan jo ikke klage alt for mye heller.Det finnes tross alt ting jeg er ganske fornøyd med her og,men det får vi ta en annen gang

1. Vannet. Noe så enkelt som rent vann er noe jeg savner. Her har de masser av vann,men det lukter litt som jord. Og litt sånn småråttent også. Du vet når du bader hjemme i norge i et vann som er litt for stillestående? Det lukter litt sånn.Så jeg føler meg ikke så rein bestandig etter en dusj.

2.Ordentlig kloakksystem(eller noe i den gata hvertfall). Det følger kanskje litt i rekka som nummer 1,men jeg tok det i et punkt for seg selv. Grunnen er at her jeg bor lever det sitt eget liv. Dusjen våres har vært tett 8 ganger siden jeg kom hit. Og vasken på kjøkkenet har vært tett 2 ganger. At dusjen har vært tett 8 ganger er en ting,men det er ikke nok med det. Noen ganger lager sluket i dusjen høye rare surkle lyder,så begynner det å komme vann OPP fra sluket!Og som oftest er det ikke bare vann heller,men gjerne litt sånne ekle grå greier som setter seg fast i badekaret så vi må skrubbe vekk.

3. Mat. Mat er viktig for meg,og mange andre kan jeg regne med. Norsk mat er fantastisk godt! Jeg visste det fra før av,men nå er jeg mer klar over det enn noen sinne! Her er maten ofte stekt i alt for mye fett/olje/smør,og ferskvarer er et fremmedord,hvertfall på skolen her.

4.Avstander. Alt er stort i amerika sies det. Jeg må si meg enig i det. Hvertfall er det store avstander. Som til butikken for eksempel. Vi har en liten butikk rett ved skolen,men den er veldig liten,og alt er organisk så det er veldig dyrt. Bortsett fra det er det rundt 20 minutter å gå til nærmeste butikk. Det er jo ikke så langt da,men det er langt når man skal gå tilbake med alt man har kjøpt. Av den grunnen blir det å gå på butikken et ganske stort tiltak. Hjemme er det litt enklere syns jeg.Største utfordringen jeg har hatt med å gå på butikken der er egentlig å velge mellom om jeg skal gå på Kiwi,Ica,Rema,Rimi eller Bunnpris.Luksusproblem med andre ord:)

1 comment:

Alex said...

Hei!
Skjønner at du er klar for å komme hjem nå... Er et tegn på det nåe du begynner å telle ting som er bedre i Norge...hehe! 4 bra ting da må jeg si. Sier meg helt enig!!