Saturday, February 17, 2007

Amerikansk historie synlig i hverdagen


Disse tankene kom til meg allerede i November,da jeg og Alexander var ute å gikk en tur i nabolaget her jeg bor i Minneapolis. Vi skulle til å krysse gaten da Alexander holdt meg tilbake og sa at det ikke var "grønn mann". For oss fra Norge,og sikkert store deler av Europa forøvrig, så vet vi at rød mann betyr stopp,grønn mann betyr at vi kan gå. Her i USA har de litt andre symboler på dette. Rød hånd betyr at vi burde vente med å kryssa gata,hvit mann betyr at det er klart til å gå over. Så,når Alexander sa at jeg skulle vente fordi det ikke var grønn mann gikk det opp for meg at en hvit mann som signal for at vi kunne gå kanskje burde få oss til å tenke litt. Jeg begynte hvertfall å tenke,helt tilbake til starten av det vi nå kjenner som de forente amerikanske stater. Alle har jo hørt historien om da engelskmennen kom over,og at de fort fant ut at dette ikke var et ubebodd kontinent likevel. For her bodde jo allerede indiandere(native americans om du vil,men jeg kaller de fult ut indianere fortsatt,bli provosert den som vil,jeg vet de ikke er fra india,men for meg er de fortsatt indianere). Ja,så gikk tankene mine til at denne historien kanskje har noe med disse trafikksignalen å gjøre. For en rød hånd er noe jeg kan assosiere med indianere.Og jeg er ganske sikker på at indianerne først møtte engelskmennene med en oppreist hånd. Kanskje ikke som et tegn på fientlighet,men mer som "vent nå litt,her var vi først". Men den hvite mann fortsatte like fremt framover. Han hadde den litt mer "jeg går rett fram samme hva jeg støter på" holdningen. Min filosofi er da denne: Den røde hånden symboliserer hvordan indianerne en gang prøvde å stoppe engelskmennene,og hvertfall slå an en prat om hvordan ståa var,før man gjorde noe mange ville angre på. Den hvite mannen er symbolet på hvordan engelskmennene tråkket seg fram,på bekostning av mange. Dypt? Usannsynlig? Hmm..

No comments: