Thursday, February 22, 2007

Domestic day


Altså,jeg mener med tittelen at jeg er litt huslig av meg i dag. Hvertfall prøver jeg å få vasket klær. Det er ikke mange ting vi er så fryktlig forskjellige på vi nordmenn og amerikanerne,men klesvask er en av de få tingene hvertfall jeg syns fungerer litt annerledes her. For det første ser maskinene ganske annerledes ut. Det minner meg nesten litt om den gamle vaskemaskinen til mamma der du la inn klærne oppe, i stede for inn en åpning på framsiden. Kanskje ikke så big deal, men for meg får denne forskjellene det til å føles som om de amerikanske vaskemaskinene er gammeldagse. En annen ting er også at det ikke er et eget rom for vaske- og skyllemiddel. Det skal bare helles oppi der klærne skal være. Hvis du har sett Hjemme Alene 1, så har Kevin også en sånn vaskedag. Og han tar å heller vaskemiddelet i vaskemaskinen etter at han har lagt oppi klærne.FEIL! Her står det tydelig med tjukke bokstaver at maskemiddelet skal oppi FØR du legger klærne i. Så det så... Jeg vet ikke hva som skjer hvis du ikke gjør det på den måten,men siden det står med tjukk skrift at du skal ha vaskemiddel først så klær,regner jeg med at det kan være lurt å ikke utforske så veldig hva som skjer hvis du gjør det motsatt vei..
Også er det tørketrommler her. DET er jo ikke noe hokuspokus tror du kanskje. En trommel som tørker er en trommel som tørker. Ja,det er mulig det,men jeg må nok si at jeg har en viss skepsis til de også. De ser veldig like ut som de vi har i norge,jeg tror kanskje det er derfor jeg er litt skeptisk. De ser kanskje like ut,men er de virkelig det? Svaret er nei. For det første krymper de klærne dine mye mer enn de hjemme. Det er helt sant! Det er ikke bare det at jeg har lagt på meg av for mye amerikansk mat og kaker, men klærne krymper faktisk ganske så heftig. Også har de en sånn rar ting de har inn i tørketrommelen. Det ser litt ut som en liten bit med hvit filt,sånn du kunne finne på heimkunnskapsrommet på barneskolen. Denne lille bite lukter veldig godt,og naturlig nok lukter det da godt av klærne også. Men hjemme er vi jo vant med at skyllemiddelet gir denne effekten. Det finnes skyllemiddel som lukter godt her og. Men denne lille biten av filt som lukter gjør også at klærne dine ikke blir statiske av å ta seg en tur i tørketrommelen. Akkurat der syns jeg amerikanerne var ganske så smarte.

5 comments:

Alex said...

Så hendig innlegg! Nå jeg kom akkurat på det som har tynget meg i hele dag...nemlig å utforske min egen vakemaskin og vaske en hel del med kulørt 40 grader. Amerikanerne har det med å finne opp ting selv. En teori på dette er at de ikke hadde tid til å vente på manualer/bruksanvisninger, som måtte sendes med båt over den store Atlanteren, når Europeerne hadde gjort store oppdagelser og oppfinnelser av ulik art. En annen teori er at Europeere har rafinert alle de enormt gode ideene som amerikanerne har kommet opp med som et resultat av et ubegrenset behov for komfort, tid- og energibesparelse. En siste teori er rett og slett at de ikke bryr seg om andres bedre løsninger, men hedrer sine egne oppfinnere ved å være tro mot oppfinnelsene helt til det er fred i verden...noe som kan ta et år eller to kan en si!
Håper den gode trenden fortsetter Tine ;P!
Alex

Tine Merethe Hoffsbakken said...

Alexander,du må få deg din egen blogg! Jeg vet du har mye spennende å komme med,del det med verden;)

Tine Merethe Hoffsbakken said...

og forresten,jeg tror mest på det siste du sa,at de ikke bryr seg så veldig om andres bedre løsninger. Hva er logikken i at 32 grader F tilsvarer 0 C. Vannet koker er på 220 grader,som tilsvarer 100 C. Altså,jeg mener det er litt lettere å forholde seg til runde og lette tall som 0 og 100,ikke 32 og 220... Og en yard er forresten 96,2 et eller anne cm.nå trenger ik de å bekymre seg så mye om det fordi en yard er jo en yard fordi,men da syns jeg at yard bare kunne være et annet ord for meter, i stede for at de bare skal være vanskelige å si at en yard,nei det er er 3,88 cm kortere enn en meter..!

Alex said...

Takk for stor tro og psykisk støtte til min eventuelle fremtidige kariere som blogger. Ingen vet jo om jeg er en kilde til visdom som verden kan nyte gjennom en blogg, men jeg tror at jeg vil la det spørsmålet stå ubesvart i nærmeste fremtid. Kanskje desverre for omverdenen, men jeg er litt egoist...he he!
Alex

Silje C said...

alex koman igjen! få deg en blogg mann! du er jo helt ute hvis ikke du har det. og pluss at du kan få litt andre ting å gjøre på jobb enn å spille skytespill, du klarer jo ikke slå rekorden til ida uansett;):P
men tine: kanke du rett å slett prøve å ta vaskemiddel i først, bare fordi du er så vill og gal og kul og litt for min skyld.. ble så sykt nysgjerrig på hvilke forferdelige konsekvenser amrissene tror det kan komme hvis du gjør det....! pliis! fred og kjærleik og alt anna godt!